Tuesday, December 7, 2010

Awal Muharram

Hari ni, Selasa, bersamaan dengan 1 Muharram 1432. Tahun baru dalam bulan Islam.... Selalu kita berniat untuk tahun Masihi je.... Kali ni, aku nak pasang niat untuk tahun Islam. Tahun sudah, adalah tahun yang kurang baik bagi aku. Banyak benda tak menjadi. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Aku redha. Tapi untuk tahun ni, aku nak berubah. To be more relaks. Tak nak stress sangat. Banyak benda yang nak kejar. Dunia dan akhirat. Banyak benda yang nak buat jugak. Aku nak settle satu per satu. Kena belajar sabar. Sabar itu separuh daripada iman. Aku tak nak buat keputusan yang salah. Yang penting, aku kena habiskan belajar aku dulu. Dan cuba sedaya upaya untuk dapatkan pointer 3 and above. Apa yang aku belajar, ilmu adalah penting. Tanpa ilmu, orang lain senang nak perlekeh kita. So, we have to arm ourself with knowledge. Bagi aku, ilmu dunia, dan ilmu akhirat, biar seimbang. Dan bukan senang hendak mengimbangi keduanya. Kena banyak sabar, solat dan sentiasa dekatkan diri pada Allah SWT. InsyaAllah. Allah akan sentiasa memberikan yang terbaik buat aku. Aku redha di atas setiap kegagalan tahun sudah. Tetapi, hidup bukan untuk pandang ke belakang. What ever happen, happened. Biar all the bad experienced be a benchmark in my life. Dalam hidup, kalau tak buat silap, kita tak belajar. Kadang2 kita silap mentafsir orang. So, untuk tahun ini, aku akan kurangkan mempercayai banyak manusia, terutama yang dalam satu company. Sebab manusia ni semua, banyak yang buat kerja due to personal interest.... sampaikan sanggup boh pasir dalam periuk nasi orang. So, kenalah identify.... mana kawan, mana lawan....
Walau apa pun, aku doakan kebahagiaan buat semua. Rezeki di tangan Allah SWT. Kalau panjang jodoh aku dengan company sekarang, panjanglah.... kalau jodoh aku lebih baik dengan company lain, semoga Allah SWT murahkanlah rezeki aku. Tirai tahun ini aku tutup dengan rasa gembira. Aku buka tirai baru. Semoga tahun yang mendatang akan lebih baik. Lebih murah rezeki dan lebih tenang. Amin....

No comments:

Post a Comment